domingo, 15 de enero de 2012

Posets hivernal (3.375m)

Comencem la nostra temporada de muntanya. Abans d’acabar l’any ens proposem l’ascensió hivernal del Posets o Punta Llardana de 3.375 metres. Aquest cop anem Jaume i jo mateix (Carlos).
Plantegem la pujada en un dia, serà un dia dur ja que sortim de la Cascada d’Espigantosa (1.500 m) fins els 3.375m del cim, tornant pel mateix camí. Així que seran casi 1.900 m de desnivell els que hem d’ascendir.
El dia abans de l’ascensió anem a estirar una mica les cames. Deixem el cotxe al pàrking on s’agafa el bus que puja a la Besurta a l’estiu. D’allà caminant per la pista d’esquí de fons pugem fins la Besurta (45 min.). Des d’allà ens dirigim primerament a la Renclusa, desfem el nostre camí fins l’encreuament que ens indica el camí al Forat dels Aigualluts. Mengem una mica i tornem cap al cotxe. En total casi 5 hores de caminada per la neu, que sumat al viatge en cotxe des de València ens deixa el cos preparat per l’endemà.
El dia 27 comença aviat. Ens aixequem cap a les 5 amb l’intenció de començar a caminar cap a les 6:30 h. Tot va segons l’horari previst i a les 6:30 comença la nostra ascenció.

Des d’aquí per una senda molt clara i amb marques reflectants que fan molt fàcil el nostre avanç arribem al refugi d’Angel Orus (1 h 30 min).
Al refugi no trobem a ningú, no està ni el guarda. Uns nois i noies que trobem després ens diuen que ells han dormit a la part no guardada del refugi ja que el guarda s’ha agafat uns dies de descans. No és normal ja que Angel Orus és un refugi guardat tot l’any.
Després de prendre un te calent i menjar una mica sortim a buscar el nostre objectiu del dia.

Com veiem, de moment no hi ha encara neu i la pujada continua per la senda ben marcada que surt per la part de darrere del refugi.
Després d’una hora de pujada, a uns 2200 metres comença la neu. Com que el terreny és bastant pla i hi ha traça marcada no ens posem els grampons fins el peu de la Canal Fonda. Una mica abans d’arribar a la Canal Fonda trobem una colla que també té previst fer el Posets. La veritat va ser una alegria trobar-nos amb ells ja que pensàvem que entre set persones obrir traça seria molt més fàcil i la pujada es faria més còmoda. Al final no va ser així ja que ens van deixar a nosaltres tota la pujada i els vam fer tota la feina, van ser 4 hores de pujada molt dura, obrint traça amb neu molt tova per moments.
Triguem 2 hores i mitja des del refugi en arribar a la Canal Fonda.

La pujada és curta però dura per moments. Triguem 1h15min en arribar al “Coll de la Dent” (3.010 m). Des d’aquí ens queda una hora i mitja aproximadament fins al cim. En el coll el vent es torna bastant intens i ens fa plantejar-nos pujar o deixar-ho correr. Després de parlar-ho decidim intentar-ho com a mínim. Comencem doncs l’atac al cim.

Després de fer un gran esforç i amb bastants dubtes arribem a cota 3.300 m, a menys de 100 metres del cim. Ens trobem ja en l’aresta cimera. El pas és molt estret, una aresta d’un pam d’amplada. El vent és molt intens i no ho veiem clar. No portàvem corda i ens sembla un risc excessiu passar aquesta aresta. Així doncs després de molt esforç i amb molta pena decidim baixar i deixar el cim per una altra ocasió. No estem gens tristos per això, hi ha cops que una retirada a temps és una victòria i si es tenen dubtes, millor no arriscar.
En dos hores aproximadament estem a l’Angel Orus i en una hora i poc més arribem a la Cascada d’Espigantosa.